' Point Of View: Η διαδικτυακή κοινωνία (μέρος δεύτερο)

Friday, 24 June 2016

Η διαδικτυακή κοινωνία (μέρος δεύτερο)

Κάτσε να δούμε που βγήκε η τάδε χτες βράδυ, περίμενε λίγο να μπω στο προφίλ του τάδε να δω τους φίλους του, θα του γράψω κάτι να τον εκθέσω στους φίλους του, αυτός θα είναι ερωτευμένος και ποστάρει αυτά τα quotes …. και άλλα πολλά. Μερικοί (αν όχι όλοι) θα έχουμε πέσει στην παγίδα του φατσοβιβλίου να σχολιάσουμε εμφάνιση, συμπεριφορά ή γενικά κάποια ενέργεια ενός ή περισσότερων ατόμων που βρίσκονται στη λίστα φίλων μας


Η διαδικτυακή κοινωνία (μέρος δεύτερο)

Η διαρκώς αυξανόμενη χρήση των μέσων μαζικής δικτύωσης (social media) επανέφερε στο προσκήνιο τη συζήτηση για το ρόλο τους στην καθημερινότητα του κάθε ατόμου και για τη χρησιμότητά τους ή μη ως μέσα κοινωνικοποίησης, ενημέρωσης,ψυχαγωγίας, διασκέδασης και <<δικτύωσης>>. Έπειτα από την αναφορά σε ορισμένα στοιχεία που αποδεικνύουν την αξιοποίηση του facebook, είναι σκόπιμο να αναλυθεί και η αρνητική του πλευρά.Κανείς δε γνωρίζει αν ο εμπνευστής του μπορούσε να αναλογιστεί τη συχνή μετατροπή του δημιουργήματός του σε μέσο είτε παραπλάνησης είτε αποπλάνησης είτε εκβιασμού αλλά και σχολιασμού.

Οι χρήστες και μάλιστα οι ανήλικοι χρήστες συχνά αγνοούν τους κινδύνους που ελλοχεύουν στη χρήση του μέσου αυτού. Δε διστάζουν να δημοσιοποιήσουν προσωπικά τους στοιχεία και εικόνες τους που θα μπορούσαν να εκμεταλλευθούν επιτήδειοι για να τους βλάψουν.Τα περιστατικά αποπλάνησης ανηλίκων έχουν αυξηθεί, καθώς οι νέοι δε διστάζουν να μιλήσουν ακόμα και σε αγνώστους με την ελπίδα απόκτησης ενός νέου φίλου και μιας καλής παρέας.Άτομα κρυμμένα πίσω από την ανωνυμία ή τη χρήση ψευδών στοιχείων κερδίζουν την εμπιστοσύνη τους και προσπαθούν να αποκομίσουν κάθε πληροφορία ή προσωπικά στοιχεία που αφορoύν τα νεαρά άτομα. Δε διστάζουν ακόμα να προτείνουν συνάντηση υποδυόμενοι άτομα συνομήλικα.Απαγωγές , εκβιασμοί και άλλα τέτοια φαινόμενα έχουν καταγγελθεί στις αστυνομικές αρχές.

Τα περιστατικά του <<e-bullying >> όμως δεν περιορίζονται σε άτομα που πριν από τη διαδικτυακή επαφή ήταν άγνωστα μεταξύ τους. Άτομα με <<κλειστό χαρακτήρα>> ή άλλα με ελλιπή κοινωνικοποίηση μπορούν να βιώσουν τέτοια συμβάντα από γνωστούς. Όσοι προβαίνουν σε αυτές τις ενέργειες δεν μπορούν να αντιληφθούν τις συνέπειες που μπορεί να επιφέρει η συμπεριφορά τους αυτή στα <<θύματά>> τους. Λόγοι επίδειξης ισχύος, αυτοπροβολής αλλά και εγωισμού ίσως να αποτελούν κίνητρα για ηλεκτρονική παρενόχληση που καταλήγει συχνά σε βιαιοπραγίες ή έστω σε απομόνωση και χλευασμό του <θύματος>> . Έχουν εντοπιστεί άτομα από τις αρχές που υπέφεραν για καιρό λόγω αυτού του φαινομένου και φοβόντουσαν να το αποκαλύψουν.

Όμως πέρα από τα παραπάνω παραδείγματα που συχνά θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των ατόμων, υπάρχουν και άλλα αρνητικά στοιχεία που σχετίζονται με τον εθισμό των ατόμων στη χρήση των social media. Οι χρήστες μπορεί αρκετές φορές να αποφεύγουν την άμεση συνομιλία με άλλα άτομα επιλέγοντας την <<ασφάλεια>> που προσφέρει η οθόνη του υπολογιστή, αφού μέσα από αυτήν μπορούν να κρύψουν τις ατέλειες του χαρακτήρα τους.
Επιπρόσθετα η εκτεταμένη χρήση και η επιμονή στη δημιουργία <<διαδικτυακής φιλίας>> αποτρέπει από τη θεμελίωση πραγματικών σχέσεων μεταξύ ατόμων.Επίσης τα μέσα
κοιονωνικής δικτύωσης λειτουργούν για κάποιους ως ο ...<<μεγάλος αδελφός>>, αφού δημοσιοποιούν σε αυτά κάθε κίνηση της καθημερινότητάς τους αλλά ταυτόχρονα ελέγχουν και τις ενέργειες των υπολοίπων.Τέλος αξίζει να αναφερθούν οι
προπαγανδιστικές ειδήσεις και πληροφορίες που κυκλοφορούν πλαισιωμένες από παραπλανητικούς τίτλους, προκειμένου να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των αναγνωστών και να αυξήσουν την επισκεψιμότητα των σελίδων που τις διοχετεύουν.

Συνεπώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να καταστούν μέσα κοινωνικής παραπλάνησης ή αποξένωσης, αν δε
χρησιμοποιηθούν με σωστό τρόπο.Δεν πρόκειται να προβούμε σε νουθεσίεςσχετικά με τη χρήση τους. Όμως είναι απαραίτητη η καθοδήγηση από τους γονείς, ώστε αυτοί να προφυλάξουν τους νέους από τις <<κακοτοπιές>>των social media και του διαδικτύου γενικότερα,ενώ και οι ίδιοι οφείλουν να προστατεύουν τον εαυτό τους.


 Σάββας Μ.

No comments:

Post a Comment