Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
(Τύπος, ραδιοτηλεοπτικά κανάλια, Διαδίκτυο) αποτελούν στις μέρες μας, βασικό
χαρακτηριστικό της καθημερινότητας του ανθρώπου. Είναι ο τρόπος με τον οποίο
καθένας μπορεί να ενημερώνεται για τα γεγονότα που συμβαίνουν σε κάθε μεριά του
πλανήτη και από την άλλη μπορεί να ψυχαγωγείται από τις διάφορες
ραδιοτηλεοπτικές εκπομπές ή τα online παιχνίδια του Διαδικτύου. Η εμφάνιση τους
έχει διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό την ζωή του ανθρώπου, όταν αυτός γνωρίζει να
τα χρησιμοποιεί.
Σκοπός είναι να μην υποδουλώνεται από τα χρωματισμένα λόγια που προβάλλουν και να αναζητεί μόνος του την αλήθεια μέσα από διαφορετικές πηγές γνώσης. Είναι γνωστό πως, η μεγάλη δύναμη είναι ανάλογη με την κατάχρηση, γεγονός που είναι αρκετά αντιληπτό και στα ελληνικά δεδομένα.
Σκοπός είναι να μην υποδουλώνεται από τα χρωματισμένα λόγια που προβάλλουν και να αναζητεί μόνος του την αλήθεια μέσα από διαφορετικές πηγές γνώσης. Είναι γνωστό πως, η μεγάλη δύναμη είναι ανάλογη με την κατάχρηση, γεγονός που είναι αρκετά αντιληπτό και στα ελληνικά δεδομένα.
Στην ουσία θέλω να αναφέρω ένα
γεγονός, το οποίο έχω παρατηρήσει το τελευταίο διάστημα στον χώρο της
Τηλεόρασης. Η κοινωνία μας έχει αξιώσει ως ύψιστο αγαθό το χρήμα και τα
παράγωγα του. Είναι φανερό πως οι παγκόσμιες κυβερνήσεις λειτουργούν τον 21ο
αιώνα, με στόχο να κερδοσκοπούν καθημερινά όλο και περισσότερα χρήματα. Οι
μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες ως υποχείρια των μερικές φορές, προωθούν τα
προϊόντα τους χρησιμοποιώντας την γνωστή σε όλους μας, διαφήμιση. Μια λέξη, η
οποία κρύβει μέσα της πολλά επενδυόμενα εκατομμύρια με σκοπό τον πολλαπλασιασμό
αυτών από εταιρία σε εταιρία και την όξυνση του ανταγωνισμού τους. Είναι τόσο
θλιβερό, όταν ένα από τα κυρίαρχα μέσα παγκοσμίως, η Τηλεόραση, η οποία
ισχυρίζεται ότι «ενδιαφέρεται» για τα κοινωνικά ζητήματα του κόσμου και την
ενημέρωση του, έχει στην ουσία ως προτεραιότητα της, την προώθηση των
πολυεθνικών και των τραπεζών.
Έχετε παρατηρήσει ποτέ, πως τις
ώρες υψηλής τηλεθέασης, οι οποίες είναι συνήθως μεσημεριανές (10πμ- 3μμ) και βραδινές (7μμ- 11μμ), τα μεγάλα κανάλια επιλέγουν να
διαφημίζουν προϊόντα –όχι πάντα ελληνικά- (π.χ. κινητά τηλέφωνα, αυτοκίνητα, σούπερ-μάρκετ
κλπ. ) και τράπεζες; Όπως, επίσης και ότι η πλειοψηφία των τηλεοπτικών
προγραμμάτων απευθύνεται κυρίως σε τηλεθεατές χωρίς ιδιαίτερη κουλτούρα και
αισθητική. Ενώ, από την άλλη, τα περισσότερα προγράμματα εθελοντικής εργασίας,
καθώς επίσης και κάθε γεγονός κοινωνικής αλληλεγγύης και βοήθειας ,
προβάλλονται ώρες πολύ χαμηλής τηλεθέασης.
Και αναρωτιέμαι, πώς είναι
δυνατόν όλα τα «μεγάλα κεφάλια» να μιλούν για αλλαγή της κοινωνίας μας σε
καλύτερη, προοδευτικότερη και αντιρατσιστική, όταν τα μέσα ενημέρωσης των
ανθρώπων στοχεύουν την διαφήμιση και τον τρόπο με τον οποίο θα κερδοσκοπήσουν οι
πολυεθνικές άμεσα και οι παγκόσμιες κυβερνήσεις έμμεσα; Είναι όντως αυτή η
κοινωνία που θέλουμε; Κι αν όχι γιατί δεν προσπαθούμε όντως να την αλλάξουμε;
Κι αν είναι γιατί παραπονιόμαστε για αυτήν; Η σημερινή μας κοινωνία,
παραμερίζει όλους τους αγώνες που έχουν κάνει οι άνθρωποι μέχρι σήμερα στον
πλανήτη, και βάζουν στο επίκεντρο το χρήμα και την κυκλοφορία του.
Έτσι, λοιπόν, και οι
δημοσιογράφοι χωρίς ηθικές αναστολές, και ισχυριζόμενοι ότι έχουν
δικαιολογημένο συμφέρον την πληροφόρηση του κοινού, μπορεί να εναλλάσσονται από
δημοσιογράφοι σε αστυνομικοί, δικαστές, γιατροί και πολλά άλλα είδη. Ένας καλά
συνειδητοποιημένος δημοσιογράφος όμως, οφείλει πάντα να σέβεται το κοινό που
τον παρακολουθεί και το δικαίωμα του για έγκυρη, αληθή και αξιόλογη ενημέρωση.
Ctefanie Kour
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου